Fenny van de Wal-Timmerman
Schilderijen van Fenny van de Wal, werk tussen landschap en fragment.
Fenny trekt er niet op uit met een camera om in een groot aantal foto’s een geschikt motief te vinden. De motieven lijken zich eerder aan haar op te dringen dan dat ze die zoekt. En aan één motief heeft ze vaak voor langere tijd genoeg. Ze ziet een interessant fragment en maakt daarvan een paar foto’s en zoekt er dan naar interessante details. Die details gebruikt ze om een schets te maken op papier. Als die schets goed uitpakt, worden de kleuren onderzocht op kleine schilderijtjes. Aan een groot schilderij is dus heel veel werk vooraf gegaan.
Elk werk is een unieke gebeurtenis. Het begon met een incident, het zien van een fragment in de natuur. Door de schilderijen te noemen naar de locatie van de eerste foto’s, blijft de relatie met een fragment uit de werkelijkheid manifest en bewust benadrukt. Zo’n schilderij is het resultaat van een lange zoektocht waarbij de nodige ontdekkingen en doorbraken nodig zijn.
Het werk van Fenny is een ode aan het olieverfschilderij. Transparantie, spiegeling, reliëf, verschillende penseelstreken maken het mogelijk aan de hand van de schilderijen de wereld te zien als een spel van licht en transparantie. De schilderijen blijven herkenbaar als werk van Fenny van de Wal, ook al variëren ze van lyrisch tot dramatisch. Bovenal bieden ze de mogelijkheid om te genieten van pure schilderkunst.
Bovenstaande tekst is de verkorte weergave van een artikel van Michael van Hoogenhuyze uit 2020.